Öka din viljestyrka!

Erkänn dina begränsningar: Genom att vara realistisk så har du stört chans att lyckas med nya vanor. Om du aldrig tränat innan kommer du troligtvis inte över en natt älska träning och vilja träna flera gånger i veckan. Börja hellre stegvis, med exempelvis 2pass per vecka, annars kommer du att tröttna.

Gör en sak åt gången: Gör inte en total livsmakover på en gång, genom att exempelvis sluta röka, börja äta nyttig, träna på en gång. Då detta ökar risken för att du kommer misslyckas. Börja istället med en sak i taget, då kommer du lättare klara av det. För många förbud på en gång ger oftast motsat effekt.

Väl rätt tillfälle: Alla veckor ser inte likadana ut i ditt liv, vissa veckor är lugna medan andra kan vara super stressiga. Se till att börja dina nya vanor i en bra period i ditt liv. Allt handlar om tajming för att man skall lyckas. Känn av när det känns rätt för just dig!

Ge dig själv belöningar: Sätt upp små delmål och ge dig själv belöningar när du klarar av dem, exempelvis massage, nytt klädesplagg. Eller ge dig belöning efter en hård arbetsdag i form av en god middag eller ett härligt avkopplande bad. Små belöningar kan göra mycket för motivationen.

Sov ordentligt: Om du har sovit ordentligt och känner dig utvilad så ökar din viljestyrka. Därför är det viktigt att se till att man får den sömn man behöver för att klara av vardagen.

Källa: Improveme

Comments: Leave a Comment

Vi ÄR vad vi ÄTER

Vill du vara en morot eller chokladpralin? Nu har kinesiska forskare gjort upptäckter som ger uttrycker ” du är vad du äter” en helt ny innebörd. Arvsmassa från växter kan tas upp av tarmen, slussas vidare ut i organ i kroppen och dessutom påverka våra gener. I studien hittades arvsmassa från ris i kinesiska gener. Forskarna tror att det är kroppens sätt att anpassa oss till vad vi stoppar i oss. Hur det påverkar oss i längden vet man ännu inte, men kanske vill du börja fundera på om du vill slå ihop dig med en morot, ett päron eller kanske en fruktsallad?

Comments: Leave a Comment

PT tips

Här kommer lite tips från Eva Mendes personliga tränare: Ramonas tips för en hälsosam diet och stark kropp:

1) Viljestyrka är det viktigaste redskapet du har och du kommer att behöva använda det hela tiden för att ta kontroll över cravings.

2) Ditt dagliga intag ska vara 40 procent protein, 40 procent långsamma kolhydrater och 20 procent nyttigt fett. Att äta rätt mängd bra protein är nyckeln till att gå ner i vikt – en portion ska få plats i din handflata.

3) Ät oprocessad mat som ärt- och baljväxter, färska grönsaker och frukt. Ungsbakad sötpotatis är en av mina favoritkolhydraträtter.

4) Lägg till fiber till din diet genom att äta hela frukter, grönsaker med skal, linfrön och kli i din yoghurt.

5) De nyttiga fetterna ska vara från exempelvis olivolja, avokado, osaltade mandlar och valnötter.

Källa: starlounge.se

Tag Search: , ,
Comments: Leave a Comment

Om du vill slippa snuvan..

Med hösten och kylan kommer oftast förkylningar och snuva. Något som många  av oss eller alla av oss skulle jag tro, vill slippa. Här får ni lite tips på hur ni skall förhindra att få det…

Lev sunt! Det finns ju inget sätt att skydda sig helt ifrån snuvor och halsont men om du lever sunt som kommer risken för att du blir smittad minska. Satsa på motion i lagom dos, varierad kost och tillräckligt med sömn. Det är vad immunförsvaret behöver.

Tänk på din handhygien! Var extra noga med att tvätta dina händer och använd handdesinfektionsmedel om behovet finns. Händerna är en mycket vanlig smittväg.

Använda din tankekraft och tro på den! Tankens kraft är stor. Om du är övertygad om att vitlök skyddar dig mot infektioner, fortsätt att tro det och lev därefter.

Men om förkylningen ändå skulle slå till…

Trappa ner på ditt tempo! Om snuvan är på besök hos dig så är det jätte viktigt att slå av på ditt tempo. Kanske till och med stanna hemma någon dag.

Ta en paus från träningen! Speciellt om du har feber eller halsont. Annars kan det förvärras.

Tänk positivt! Tänk inte på förkylningen som ett nederlag, utan som något bra. Snuvan kan vara ett träningspass för immunförsvaret, som behöver spotta upp sig då och då.

Hoppas du kan hålla dig snuvfri!!

Tag Search: ,
Comments: Leave a Comment

Minus

Efter motgången jag hade för ett par veckor sedan så känna det VÄLDIGT skönt att vågen bara pekar neråt igen. Man behöver ju positiv respons när man kämpar för något. Även om man vet att motgångar ibland kommer så känns det ändå väldigt jobbiga, men är majoriteten av tiden positiv så orkar man stå emot motgångarna bättre..

Hittills har jag gått ner 6kg och det känns helt otroligt. Och så skönt, jag är så stolt över mig själv!! Och jag mår redan mycket bättre, man känner mig gladare!! =) Och bättre skall det bli!!

Nu kör vi på!! Jul 2011 ;)

Comments: Leave a Comment

Mjölk är bästa sportdrycken

Mjölk är på många sätt den perfekta sportdrycken. Faktum är att lågfettmjölk i flera studier har visat sig överträffa sportdrycker i fråga om rehydrering ( återvätskning) efter hårda träningspass. Dessutom bidrar mjölken med protein av hög kvalitet samt d-vitamin, kalcium och magnesium. Tillförsel av kalcium och magnesium minskar risken för akuta brister som annars försämrar presentationsförmågan och ökar risken för muskelkramp.

Tag Search: ,
Comments: Leave a Comment

Jag klara det!!!!

Då har det gått en månad och jag har klarat mitt godisuppehåll och det känns toppen!!! Men det betyder inte att jag får vräka i mig igen och återgå till gamla vanor utan nu är det meningen att jag skall på börja något nytt. Att är jag sugen på något på helgerna framöver så kommer jag bara köpa något litet. Inte en massa olika saker ifall jag blir sugen på det också. Det tror jag är ett problem som många gör, att bara för att de är helg köper de allt som de tycker om och som de kanske vill ha, vilket resulterar i att man äter massa saker som man egentligen inte ”behövt” göra. Man proppar i sig massa onödigt. Så kan jag ha gjort ibland, vilket inte är bra.

Så från och med nu är det små mängder som gäller och njuta av det man har, inte proppa i sig. Jag är glad att jag klarade min månad, det är skönt att ha uppehåll ibland från godiset. Det är tuffast i början men sen går det lättare. Jobbigaste har varit på helgerna, men det är nog för att det var en vana att det var då man köpte det. Det är bra att kunna bryta en vana i mellan åt. Att visa att man klara sig utan en vis grej.

Tag Search:
Comments: Leave a Comment

Sov dig till bättre minne

Det är när vi sover som hjärnan frigör sitt fiffigaste trix - befäster viktiga minnen och sållar bort de meningslösa. Ttska forskare har testat vår förmåga att minnas på testpersoner i olika kontrollgrupper. Man fann att de som fått sova ordentligt mindes bättre, och allra bäst mindes de som sovit och visste om att de skulle behöva minnas något nästa dag.

Källa: ToppHälsa nr 5/2011

Tag Search: ,
Comments: Leave a Comment

Marie Serneholts wellness-tips

1. Skratta. Vad det än må vara som får dig att skratta, gör det! Jag skrattar mycket och högt!

2. Lyssna på din intuition. Våga lita på magkänslan. Den gör dig lycklig i längden.

3. Hitta din passion. Det kan ta tid att hitta sin passion eller hobby. Det är först nu som jag insett att matlagning verkligen är kul och att jag gillar att fotografera. Det är viktigt att ha någonting utöver jobbet.

Källa: Wellness 5/2011. Läs hela intervjuen med Marie som är väldigt bra.

Comments: Leave a Comment

Sover du ordentligt?

Får du dina åtta timmars sömn varje natt? Brist på sömn gör att du blir mer benägen att lagra fett. Börja varva ner en timma före läggdags med ett bad eller lite lugn musik och försök att få minst sju/åtta timmars sömn per natt.

Comments: 1 Comment