Posts Tagged 'Monika Björn'

Yoga + Kondition

Idag började dagen med ett härligt yoga pass på MyrbergBjörn med Monika som instruktör. Det är verkligen så härligt att börja dagen på det här sättet, man känner hur mycket bättre man mår. Det var ett bra flöde på klassen idag, det kändes lite mer utmanande idag då positionerna hölls något längre. Det kändes i kroppens muskler att de fick jobba. Det var några nya övningar för mig när det kom till att tänja ut kroppen, men det var riktigt härlig övningar!! Klassen avslutades med skulderstående innan vi avsluta med Savasana som alltid, vilket är total avslappning.

Efter yogan tog jag mig till sats, skulle egentligen kört body pump med kände att yogapasset hade väldigt mycket styrka i sig så det blev konditionsträning istället. Dryga 70minuter på crosstrainern, härligt!!

Nästan där..

Idag var det yoga igen och jag bara älskar det!! Skulle kunna köra det varje dag =) Funderar på att börja dagarna med solhälsningar, om jag då inte skall på ett morgonpass med yoga. Jag har blivit ordentligt kär, och det i yoga!! =)

Idag var det yoga med Monika, samma Monika som var veckans intervju i fredags. Älskar hennes yoga klasser, hon är så grymt duktig, pedagogisk och erfaren. Det var en del nya övningar idag, men det är alltid kul med lite utmaningar.Passets stora utmaning var huvudstående, jag kom inte hela vägen upp men är på god väg. Har bra förutsättningar och bra grund sa Monika så nu gäller det bara att få till den sista lilla biten. Och jag vill det så gärna!!

Jag har utvecklats så otroligt mycket sen jag började på MyrbergBjörn, det är så fantastisk!! Jag känner verkligen skillnaden i kroppen och jag klara av mer. Jag kan gå djupare in i positionerna och utmana mig i nya. När mitt månadskort är slut skall jag se om jag på något sätt kan lösa så jag kan köpa ett tiokort så man kan gå där i alla fall en gång i veckan. Monika, Christina, yogastudion och yogan ger mig en sån enorm lycka. Jag mår så himla bra av att få gå där och utöva min yoga. Nameste!!

Veckans Intervju - Monika Björn

1.Kan du berätta lite kort om dig själv, vem du är och vad du gör?

Jag är en 40-årig entreprenör, utbildare, instruktör/coach, mamma och fru som jobbar med träning i en mängd olika former. Mina 3 företag riktar in sig på 1.Incycle.se - Instruktörsutbildningar inom träning 2. MyrbergBjörn, tillsammans med Christine Myrberg - PT-studio i Göteborg. Erbjuder Personlig Träning och Coaching 3. Mojolifestyle.se, tillsammans med Johanna Andersson - Innehåller bl.a de förkoreograferade yogakoncepten Hot MOJO® och MOJO Yoga®

2.När väcktes ditt intresse för träning?

Oj. Jag har tränat sedan jag var….hmmm…6?

När jag var 15 hade jag bl.a provat fotboll, handboll, konståkning, volleyboll, orientering, ridning och dans…

3. Vilken är din absoluta favorit träningsform?

Just nu: Olympisk tyngdlyftning!!! (ryck/stöt + snatch) …och andra styrkelyft (marklyft/alla former av knäböj/pressar)

4. Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?

Måndag Skivstångsträning ev. CrossFit WOD (workout of the day) beroende på hur helgen har sett ut/Yoga/6-8km löpning

Tisdag Skivstångsträning ev. CrossFits WOD/Yoga

Onsdag Yoga

Torsdag Skivstångsträning med Personlig Tränare

Fredag Löpning 6-8km/Osteopatbehandling

Lördag Skivstångsträning/CrossFit WOD

Söndag Skivstångsträning/CrossFit WOD

Om jag jobbar mycket fysiskt lördag/söndag (utbildningar/gästklasser/convent) blir det mest rörlighetsträning lör/sön.

Inget pass är längre än 45 min, vilket innebär att jag ibland tränar 2 gånger om dagen.

Utanför min egen träning leder jag 5 gruppträningspass i veckan som instruktör: 4 yogapass, 1 spinningpass och 1 kettlebellpass.

5.Hur ser en vanlig dag ut för dig när det kommer till kost?

Frukost: 1-2 ägg, 1-2 ostsmörgåsar på finskt rågbröd, svart te

Lunch: Alltid lagad lunch. Fisk eller kött + sallad/bönor/linser + liten portion kolhydrater

Middag: Hemlagad mat. STOR portion protein (fisk, kött, kyckling) + sallad eller rotfrukter + liten portion pasta/ris/eller potatis.

Personligen avskyr jag mellanmål. Tidskrävande, trist och för mig - helt värdelöst. Jag gillar att vara lite småhungrig precis innan lunch och middag, maten smakar bättre och jag kan njuta av att känna kontrasten mellan att vara hungrig och mätt.

Jag äter MYCKET fett i min mat (både mättat/omättat/fleromättat) samt ungefär dubbelt så mycket protein som ”rekommenderas” för min vikt och mår jättebra av det.

6.Har du några rekommendationer på hur man ska äta eller inte äta?

Hahahaha, kostdelen är en sådan djungel!

Generellt skulle jag säga: Lär dig vad som funkar för DIG.

Var genuint intresserad av att lära känna din kropp och skriv ner hur du känner dig efter olika typer av upplägg och olika typer av kost. Om du kan vara helt ärlig med dig själv i den processen, kan du själv komma fram till vad som fungerar bättre och sämre i din kropp.

7.Om man vill komma igång med träning, vad är ditt bästa tips?

Hitta en träningsform som INSPIRERAR dig (och om vi pratar gruppträning) - en instruktör som MOTIVERAR dig - viktigt att du gör något som får dig att LÄNGTA till nästa träningstillfälle.

8.Vad får dig att må bra?

Min familj, mina vänner, mat, SKRATT, träning och musik.

9.Vad är vardagslyx för dig?

Att äta ekologisk entrecôte tillagad av min man med ett riktigt smarrigt Amarone-vin till.

10.  Om du skulle få välja ut tre saker som tips för ett hälsosamt liv, vad skulle de vara då?

Kärlek, Sömn och Träning!

TACK FÖR ATT DU STÄLLDE UPP!! Du är en stor inspiration för många inklusive mig!!


Härligt yogapass…

Idag har jag varit tillbaka på MybergBjörn, det yoga ställer jag pratade om för ett tag sen. Jag har nämligen nappat på deras erbjudande att köpa ett månads kort för 500kr och då får man träna hur mycket man vill denna månaden. En väldigt bra deal, så jag kunde ju inte motstå!!

Idag körde jag en pass för den andra delen av MybergBjörn nämligen Christine och hon var lika underbar som Monika. Vilka härliga yogisar!! Passet var verkligen toppen, jag säger som förra gången att det är sådan skillnad mot att köra på gym. Det är en annan stämning, mindre folk vilket gör att du får mer hjälp. Man får mer utmaningar, vilket gör att man kan utvecklas mer. Jag kan tänka mig att jag kommer utvecklas mer under den här månaden mot var jag har gjort under den tiden jag kört yoga på gym. Så jag hoppas att jag får möjligheten till att fortsätta hos dem. Dessutom har de ju världens finaste och mysigaste yogasalar/rum.

Idag provade jag på en avancerad position på slutet, och jag är så stolt och glad över mig själv att jag vågade. Och dessutom peppade så att de andra som var lite nyare också vågade. Man måste utmana sig själv ordentligt ibland. Ibland måste man tillåta sig att både ramla och flyga, som en sann yogi! =)

Nu har jag anmält mig!!

Äntligen har jag fått pengar så att jag kunde anmäla mig till The Convention, ett träningsevent som är den 5 november här i Göteborg med massa spännande träning. Ska bli riktigt kul att gå på och det är kul att ha något att se fram emot!! Det är även en morot för mig att komma i form. Åhh, längtar redan!!

Dessa har jag anmält mig till:

Föreläsning: Hälsa är ingen tävling - Jonas Colting
Pass: Kettlebel Yin - Monika Björn
Pass: Feminine Vibe (dans) - Jenny Widegren
Pass: Power endurance - Michael Hansson Sjöö
Pass: HotMojo (yoga) - Monika Björn

Anmäl ni er också!! Hoppas vi ses där =)